thuiswerkplek-onderzoek-tips

Thuiswerkplek medewerkers onderwijs of financiële wereld.
Het blijkt dat vooral hoogopgeleiden Nederlanders in de randstad steeds vaker thuis werken, volgens het bericht van RTLZ. Uit mijn eigen werkervaring als fysio weet ik dat mensen vaak aan de keuken of eettafel hun beeldschermwerkzaamheden uitvoeren. Veelal wordt hier langer dan 2 uur gebruikt gemaakt van een laptop, zonder laptopverhoger etc. Herkenbaar?? ;)
Nek, schouder, rug klachten, vormen een groot deel van het fysieke ziekteverzuim bij zittend werk. Dus haal nu nog je laptop van je schoot in bed of op de bank. En pak je werkplek aan met de volgende tips voor het helpen voorkomen van fysieke lichaamsklachten!

8 tips voor verbetering van uw thuiswerkplek!

  • Investeren in je zelf en jouw werkcomfort draagt bij aan een hogere productiviteit en minder kans op klachten. Het is zonde van je tijd om eerst uitgeschakeld te moeten worden door opgehoopte lichaamsklachten.
  • Bespreek indien de werkgever je verzoekt om thuis te werken of hij of zij ook bij wil dragen in het creëren van een goede ergonomische werkplek. Ook zij zijn er bij gebaat dat jij productief en zo gezond mogelijk jouw werk kan blijven uitvoeren! Zij zijn daarnaast mede verantwoordelijk volgens de arbeidsomstandighedenwet om hier aan bij te dragen.
  • Indien je gebruik maakt van een laptop, gebruik minimaal een goede laptopstandaard/verhoger en een passend ergonomisch toetsenbord en muis voor de laptop. Zelf gebruik ik een centrale muis met functie toetsen. Zo kan ik zowel links als rechtshandig werken en dankzij de functietoetsen nog efficiënter!
  • Bespreek met je fysio wat goede (rek) oefeningen voor het voorkomen en of verhelpen van eventuele aanwezige nek, schouder en of rugklachten.
  • Zorg voor een goede ondersteuning van de onderarmen tijdens beeldschermwerk, dit draagt bij aan voorkomen nek/schouder en hoofdpijn klachten. Vaak zijn deze armleuningen niet goed instelbaar waardoor weinig tot niet gebruikt. Een stoel met goede rugondersteuning draagt daarnaast bij aan het voorkomen/verhelpen van rugklachten bij zittend werk.
  • Creëer meer beweegmomenten op uw werkplek. Let op, staand werken kan zittend werken niet vervangen, want na +/- langer dan 2 uur staand werk blijkt dat mensen ook vaker rug, kuitklachten en of spataderen rapporteren.
  • Blijf bewust van je lichaam. Het kan zijn dat je je niet bewust bent van de hoeveelheid spanning tijdens het werk. Probeer af en toe eens bewust stil te staan of je werkplekinstelling en houding optimaal is.
  • Verbeteringen aanbrengen op je werkplek verminderd lichaamsklachten en vermoeidheid bij werknemers volgens Daneshmandi et al (2017)

Wilt u graag tips en professioneel advies op maat? Of wilt u uw thuiswerkplek laten analyseren? Wij helpen u graag!